Objawy wyrzynania się zębów stałych u dzieci

Kiedy pierwsze zęby trzonowe (zęby stałe) wciąż się rozwijają, są największymi z zębów stałych i poruszają się przez kość szczęki w trakcie ich formowania. Czasami mała cząstka kości może zostać uwięziona na powierzchni gryzącej zęba przed jego pełnym wyrżnięciem. Ta cząstka kości zostanie usunięta po całkowitym wyrznięciu się zęba. Częściowo wyrżnięty ząb może powodować zapalenie tkanki dziąsła i wrażliwość. Leczenie polega zazwyczaj na poprawieniu higieny jamy ustnej, choć czasami przepisywane są płukanki z antybiotykami.

Symptomy

Istnieje wiele różnych objawów, które towarzyszą erupcji zębów stałych u dzieci. Pierwszym z nich jest występowanie porannego kaszlu oskrzelowego. Może on zostać pomylony z ostrym zapaleniem oskrzeli. Podczas osłuchiwania płuc mogą pojawić się grube, pęcherzykowe rzężenia spowodowane nadmiernym odpływem śliny z płuc podczas snu dziecka – te słowa pochodzą z serwisu marszalkowskabeauty.pl. Objawy te powinny ustąpić po krótkotrwałej perkusji klatki piersiowej.

Chociaż utrata zębów pierwotnych jest naturalna, istnieją różnice w sposobie ich występowania. W rzadkich przypadkach ząb stały może wyrosnąć za zębem pierwotnym i musi zostać usunięty, aby zrobić dla niego miejsce. Podczas tego procesu dziąsła mogą puchnąć, ponieważ nowo wyrosły ząb przebija się przez tkankę dziąsła. Ponadto może wystąpić wrażliwość i stan zapalny tkanki dziąsła. W celu leczenia tego problemu dziecko może otrzymywać doustne antybiotyki lub wymagać interwencji chirurgicznej.

Inne częste objawy związane z erupcją zębów stałych u dzieci obejmują ból głowy, ból dziąseł i niskie gorączki. Objawy te mogą być przypisane wyłanianiu się 6-letnich zębów trzonowych. W niektórych przypadkach ból może utrzymywać się przez tydzień lub dłużej. Niemniej jednak, dzieci zazwyczaj nie doświadczają poważnych komplikacji lub infekcji podczas tego procesu. Podczas gdy ból jest normalny, wszelkie stany zapalne dziąseł powinny być leczone gorącym kompresem lub wyciągiem z mięty pieprzowej.

W większości przypadków erupcja zębów stałych rozpoczyna się w wieku trzech lat, choć istnieją naturalne różnice. Czas wyrzynania się zębów u dziecka może być różny w zależności od miesiąca, ale ogólny proces wyrzynania jest taki sam u większości dzieci. Do drugiego lub trzeciego roku życia dziecko powinno mieć dwadzieścia zębów. Jeśli jednak dziecko spóźnia się lub nie wyrzyna swoich zębów stałych do trzeciego lub piątego roku życia, może być konieczne usunięcie tych zębów.

Badanie obejmowało dane zebrane w dniu poprzedzającym wyrwanie się pierwszego zęba stałego, cztery dni przed erupcją i trzy dni po. Matki dzieci zostały poproszone o zgłoszenie się do przychodni, gdy po raz pierwszy zaobserwowały oznaki erupcji. Poproszono je o zgłoszenie objawów i niefarmakologicznych metod leczenia stosowanych w ciągu poprzednich 24 godzin. Dziąsła dzieci były również czyszczone za pomocą bawełnianego wałka. Dane zostały zebrane przez czterech stomatologów dziecięcych.

Przyczyny

Podczas gdy wiele dzieci w końcu straci swoje zęby podstawowe, niektóre mają opóźnienia w erupcji zębów stałych. Opóźnienia te są często związane z różnymi czynnikami, takimi jak brak miejsca na zęby stałe, wyrastanie pod nieprawidłowym kątem lub posiadanie zbyt dużej liczby zębów. W takich przypadkach może być konieczne leczenie ortodontyczne i ekstrakcja, aby zrobić miejsce dla zębów stałych. Jeśli podejrzewasz, że u Twojego dziecka występuje opóźnione wyrzynanie się zębów stałych, umów się na wizytę u stomatologa.

Kaszel może być związany z niektórymi rodzajami zębów stałych. W jednym z badań stwierdzono, że 86% do 92% dzieci miało kaszel związany z rodzajem erupcji zębów. Kaszel w godzinach porannych był związany z erupcją dolnych centralnych siekaczy. W tym okresie dzieci miały kaszel gardłowy, który jest spowodowany wydzieliną śluzową spływającą po tylnej ścianie gardła. Chociaż badania krwi nie wykazały procesu zapalnego, wiązały się z umiarkowanym katarem i kaszlem.

Wyrzynanie się zębów stałych powinno następować normalnie, ale nie powinno trwać dłużej niż sześć miesięcy. Jeśli zauważysz opóźnienie, umów się na wizytę do stomatologa dziecięcego. Może on określić przyczynę opóźnienia i zaproponować rozwiązanie. Jeśli dziecko bierze dłużej niż sześć miesięcy, można również rozważyć leczenie ortodontyczne, aby wyprostować i udoskonalić zęby w miarę ich wzrostu. Dentysta dziecięcy może określić najlepszy sposób postępowania.

Chociaż podwyższona temperatura ciała jest związana z erupcją zębów stałych, nie jest to jedyny czynnik. Dzieci z przewlekłym kaszlem mają również zwiększone szanse na rozwój ubytków. Niektóre dzieci mają również infekcje zatok. Poza tym na wyrzynanie się zębów stałych może mieć wpływ kapanie z nosa. Podejrzewając infekcję bakteryjną lub reakcję alergiczną najlepiej ustalić, co jest przyczyną opóźnionego wyrzynania się zębów u dziecka.

Inną przyczyną opóźnionej erupcji zębów stałych Twojego dziecka jest brak odpowiedniej przestrzeni. Zęby stałe są zazwyczaj znacznie szersze od zębów mlecznych, a przerwy między nimi mogą prowadzić do problemów z ułożeniem zębów stałych. Ważne jest również, aby zauważyć, że te przerwy są naturalne, ale jeśli staną się zbyt duże, będą powodować problemy dla zębów stałych. Jeśli martwisz się o przerwy między zębami dziecka, skonsultuj się ze swoim dentystą w sprawie odpowiedniej przestrzeni dla zębów stałych.

Leczenie

Torbiel erupcyjna to zmiana w tkance miękkiej, która tworzy się w jamie ustnej dziecka. Chociaż dokładna przyczyna tych zmian nie jest znana, mogą one być spowodowane wczesnymi ubytkami, urazami, genetyką lub brakiem miejsca. Artykuł American Academy of Pediatric Dentistry na temat torbieli erupcyjnych wyjaśnia, że zmiana w tkance miękkiej jest wypełniona płynem. Czasami płyn zawiera krew, co nazywane jest krwiakiem nadżerkowym. Uraz zmiany w tkance miękkiej powoduje, że krew zbiera się w płynie. Zazwyczaj torbiel znika sama po wyrznięciu się zęba.

Czasami erupcja zębów stałych u dzieci jest opóźniona ze względu na takie kwestie jak wcześniactwo lub niska waga urodzeniowa. Jeśli dziecko ma zęby, które nie formują się prawidłowo, może to wpłynąć na zdrowie dziecka, a dentysta może zalecić leczenie w zależności od stanu. Rodzice mogą również martwić się o przebarwienia zębów, które mogą być białe, brązowe lub żółte. Plamy te mogą dotyczyć wszystkich zębów stałych i są często spowodowane hipoplazją szkliwa.

W badaniu zastosowano kwestionariusz opracowany po wszechstronnym przeglądzie literatury. W kwestionariuszu odnotowano informacje demograficzne dotyczące dziecka, w tym wiek, płeć, masę urodzeniową i ogólny stan zdrowia. Zawierał również 27 pozycji związanych z zaburzeniami ząbkowania. Kwestionariusz został oceniony przez czterech stomatologów dziecięcych. Wyniki przedstawiono w tabeli 2.

Zdarza się, że zęby stałe nie wyrastają prawidłowo ze względu na niewłaściwy kierunek wzrostu. Dzieje się tak najczęściej w przypadku górnych kłów i dolnych drugich dwójników. Jeśli tak się stanie, dziecko będzie wymagało leczenia ortodontycznego. Na szczęście istnieją sposoby leczenia tej przypadłości. Należą do nich aparaty korekcyjne, antybiotyki doustne oraz nadzór ortodontyczny. W przypadku dzieci z tymi problemami dentysta zaleci odpowiednie postępowanie ortodontyczne.

Kiedy dziecko jest małe, pierwsze zęby stałe zazwyczaj wyrastają w sposób sparowany. Odpowiednie zęby wyrastają w tym samym czasie. Większość dzieci będzie miała pełny zestaw zębów pierwotnych między drugim a trzecim rokiem życia. Jednak nie zawsze tak się dzieje. W niektórych przypadkach trzecie zęby trzonowe mogą nie wyrastać prawidłowo lub mogą być zatrzymane. W takim przypadku dentysta może usunąć te zęby lub pomóc im wyrosnąć w pełni.

Wariacje

Kiedy u dziecka pojawiają się pierwsze zęby, jako pierwsze wyrastają dolne centralne siekacze. Istnieje jednak wiele różnic w czasie erupcji. Mogą się one różnić o około 2 miesiące lub więcej. Dzieci rodzą się również z wyrżniętymi siekaczami, które nie są zębami stałymi i zostaną utracone bardzo szybko po urodzeniu. Opóźnienie w erupcji powyżej dwóch lat powinno być zbadane. Na szczęście istnieją sposoby leczenia niektórych z tych stanów.

Chociaż nie można przewidzieć, kiedy dziecko zacznie mieć zęby stałe, naukowcy stwierdzili istotną zależność między wskaźnikiem masy ciała a wiekiem. Odkrycie to jest szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że dzieci z niskim BMI prawdopodobnie będą miały mniej zębów niż te, które są w normie. Dodatkowo, status socjoekonomiczny dziecka może również wpływać na jego zdolność do erupcji zębów w normalnym tempie. Biedne dzieci prawdopodobnie doświadczą niedożywienia w tym okresie, więc ich zęby będą opóźnione.

Na etapy rozwoju erupcji zębów wpływa kilka czynników, takich jak obecność więzadła przyzębia czy grzebienia kostnego. Inne czynniki, w tym wczesna utrata zębów i ciężkie niedożywienie, mogą również modyfikować czas wyrzynania się zębów. Na przykład obecność przestrzeni w łuku zębowym może uniemożliwić erupcję zębów stałych. Może to być również związane z położeniem grzebienia kości wyrostka zębodołowego.

Wraz z wiekiem dziecko zaczyna zrzucać zęby mleczne, które zostaną zastąpione przez zęby stałe. Zazwyczaj dzieci mają dwadzieścia zębów mlecznych, przy czym dwa przednie zęby wyrastają w wieku 2 lat lub 2 i 8 w przypadku dziewczynek. Proces ten trwa zazwyczaj do 14 roku życia, choć u dziewcząt może rozpocząć się wcześniej. Proces wyrzynania się zębów zazwyczaj zachodzi parami. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na czas wyrzynania się zębów.

Inne badania sugerują, że masa urodzeniowa niemowląt ma wpływ na czas wyrzynania się zębów mlecznych. Jednak efekt ten nie jest istotny statystycznie. Dzieci karmione piersią miały więcej zębów odpowiednich do wieku niż te, które były karmione butelką. Ale nie stwierdzono statystycznie istotnego wpływu karmienia piersią na erupcję zębów. W tym zakresie należy przeprowadzić badanie podłużne. Niniejsze badanie dostarcza cennych informacji w zrozumieniu czasu i roli różnych czynników.