Jak rozpoznać wyrzynające się zęby u niemowlęcia

Niemowlę może odczuwać ból i dyskomfort po wyrżnięciu pierwszego zęba, a także mieć problemy z jedzeniem, spaniem lub płakać częściej niż zwykle. Podczas gdy większość z tych objawów jest normalna dla ząbkowania, nigdy nie powinnaś zakładać, że Twoje dziecko cierpi na ból zęba, dopóki nie ukończy 12 miesięcy. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, skontaktuj się z pediatrą w celu oceny. W niektórych przypadkach objawy ząbkowania mogą być związane z infekcją, np. bakteryjną.

Symptomy

Niemowlę może zacząć płakać i wyrzynać zęby już w wieku sześciu miesięcy. Ząbkowanie jest normalne, a dziecko powinno mieć podstawowy zestaw 20 zębów do trzeciego roku życia. Zwracanie uwagi na ząbkowanie może pomóc dziecku zachować komfort w tym czasie i ograniczyć ból związany z ząbkowaniem do minimum. Skonsultuj się z pediatrą lub lekarzem rodzinnym, jeśli zauważysz jakiekolwiek nietypowe objawy. Objawy wyrzynania się zębów u niemowląt różnią się w zależności od dziecka, ale ogólnie rzecz biorąc, można się spodziewać, że przebiją się one przez dziąsła między szóstym miesiącem a trzecim rokiem życia.

Niektóre objawy ząbkowania obejmują drażliwość, czepliwość oraz czerwoną, spuchniętą lub łuszczącą się twarz. Tkanka dziąseł może ulec zapaleniu i stać się bolesna, a dziecko może nie jeść i nie pić prawidłowo – część ta jest zasługą redakcji strony sports4fun.pl. Może pojawić się gorączka, ale nie jest ona związana z ząbkowaniem. Gorączka przekraczająca 100,4 stopni Fahrenheita może wymagać dalszej oceny.

Kiedy Twojemu dziecku zaczynają wyrastać zęby trzonowe, zacznie ono wypluwać kawałki jedzenia i ślinić się. Możesz również zauważyć zmianę w sposobie spania dziecka i wysypkę na twarzy. Możesz nawet zauważyć pewne ślinienie się, chociaż ból jest łagodny. Większość niemowląt ma wszystkie zęby mleczne do 2,5 roku życia.

Innym objawem ząbkowania jest pociąganie za ucho. Może to być infekcja ucha lub infekcja dziąseł. Jeśli objawy nie ustępują, należy skontaktować się z pediatrą. Aby uspokoić dziecko, spróbuj masować jego dziąsła przez kilka minut. Takie masaże zmniejszą ból. Jeśli Twoje dziecko nadal zgrzyta na przedmiotach, prawdopodobnie ząbkuje.

Objawy

Temperatura Twojego dziecka może wzrosnąć, zwłaszcza jeśli ząbkuje. Prawdziwa gorączka jest powyżej 100,4 stopni Fahrenheita lub 38 stopni Celsjusza i może wskazywać na problem medyczny. Skonsultuj się ze swoim pediatrą w sprawie leczenia. Na łagodny dyskomfort, Twój pediatra może przepisać dawkę acetaminofenu lub ibuprofenu, który powszechnie występuje w Advilu.

U Twojego dziecka może również wystąpić bezsenność, trudności z jedzeniem i zwiększony płacz. Jeśli zauważysz te objawy, nie wpadaj w panikę – są to częste oznaki ząbkowania. Jest mało prawdopodobne, że będzie to nagły przypadek medyczny, ale powinnaś skontaktować się z pediatrą, aby je zbadać. Jeśli te objawy nie ustąpią, natychmiast skonsultuj się z pediatrą. W przeciwnym razie możesz zignorować objaw, który jest związany z czymś innym.

Możesz powiedzieć, że Twoje dziecko ząbkuje, jeśli dziąsła stają się czerwone lub spuchnięte, a zęby są widoczne pod cienką warstwą tkanki dziąsłowej. Twoje dziecko może również zacząć chwytać się za uszy lub twarz. Te objawy są oznakami, że Twoje dziecko ząbkuje, ale mogą być również oznaką zapalenia ucha. I powinnaś zadzwonić do pediatry, jeśli Twoje dziecko sprawia Ci przykrość.

Pierwsze zęby trzonowe i boczne siekacze pojawią się w wieku około dwóch i pół roku. Na tym etapie Twoje dziecko będzie miało wszystkie 20 “dziecięcych zębów”. Jednak pierwsze dwa miesiące są kluczowe dla rozwoju dziecka. Zęby dziecka nie powinny przeszkadzać w karmieniu i nie powinny być powodem do niepokoju. Twoje dziecko może nadal rozwijać te zęby i nie będą one powodować ryzyka zadławienia.

Symptomy ząbkowania

U niemowlęcia może być widocznych kilka oznak ząbkowania. Na przykład, dziecko może wkładać przedmioty do ust, co jest powszechne u niemowląt, ale pocieranie dziąseł będzie się nasilać wraz z rozpoczęciem ząbkowania. Twoje dziecko może również nadmiernie się ślinić, moczyć ubrania i powodować wysypkę na policzkach lub brodzie. Twoje dziecko może być również rozdrażnione, niespokojne lub senne.

Gorączka jest jednym z objawów ząbkowania u niemowlęcia. Gorączka może być objawem innej choroby, np. infekcji wirusowej. W rzeczywistości gorączka i ząbkowanie mogą wystąpić w tym samym czasie. Ważne jest, aby pamiętać, że zęby dziecka zaczną się wyłaniać w ciągu pierwszych trzech miesięcy życia. Pozostałe zęby będą wyrastać przez następne dwa do trzech lat, w zależności od konkretnego dziecka. Jednak niektóre dzieci mogą uzyskać pełny zestaw zębów dopiero w drugim roku życia. Doświadczenia każdego niemowlęcia związane z ząbkowaniem są różne, ale wspólne objawy obejmują lekką drażliwość, brak apetytu i ślinienie się.

Oprócz dyskomfortu związanego z ząbkowaniem, dziecko może ślinić się z kawałkami jedzenia. W tym czasie może również zaobserwować wzmożone żucie. Ząbkowaniu mogą również towarzyszyć wymioty, które często uważa się za normalną część procesu. Chociaż większość ekspertów nie zgadza się z tym uogólnieniem, wielu rodziców mimo wszystko szuka pomocy medycznej, jeśli ich dziecko wykazuje którykolwiek z powyższych objawów.

W przypadku łagodnego dyskomfortu, schłodzony kawałek banana lub zimny kawałek owocu może pomóc ukoić dziąsła dziecka. Jednak zamrożona marchewka może być zbyt zimna dla Twojego dziecka. Jeśli Twoje dziecko nie osiągnęło jeszcze wieku sześciu miesięcy, Twój pediatra może przepisać lek, aby złagodzić ból. Dawkowanie powinno być dostosowane w zależności od wieku dziecka. Mała dawka paracetamolu może być wystarczająca. Należy pamiętać, że nie udowodniono, aby terapie uzupełniające i zabiegi były pomocne podczas ząbkowania.

Opieka profilaktyczna

Odwiedzanie stomatologa dziecięcego w celu opieki profilaktycznej nad wyrzynającymi się zębami u niemowląt jest ważne po ukończeniu przez dziecko sześciu miesięcy lub po wyrznięciu się pierwszego zęba. Wczesne leczenie problemów stomatologicznych jest łatwiejsze do osiągnięcia, jeśli zostaną one wcześnie wykryte, dlatego dentysta ustali regularny harmonogram badań kontrolnych. Dentysta zbada jamę ustną i zęby niemowlęcia, aby określić wszelkie wczesne problemy, takie jak próchnica.

Wczesne zadbanie o zęby dziecka ma zasadnicze znaczenie dla jego ogólnego stanu zdrowia. Wczesne wizyty u stomatologa dziecięcego pomogą zapobiec ubytkom, zanim dziecku zacznie się wyrzynać pierwszy ząbek. Zaleca się również używanie miękkiej szczoteczki do zębów z fluorem, ponieważ dostarczy ona niezbędnych minerałów, które utrzymają mocne zęby. Oprócz szczotkowania zębów dwa razy dziennie, rodzice powinni upewnić się, że przecierają dziąsła dziecka wilgotną ściereczką za każdym razem, gdy je lub pije.

Pierwszy przegląd stomatologiczny Twojego dziecka powinien mieć miejsce, gdy wyrżnie mu się pierwszy ząbek, oraz do pierwszych urodzin. Profilaktyczne czyszczenie można przeprowadzić około trzeciego lub czwartego roku życia, w zależności od współpracy dziecka. W wieku od dwóch do trzech lat wszystkie zęby dziecka powinny być na swoim miejscu i należy zaplanować dwa razy w roku badania kontrolne. Jeśli jednak dziecko nie chce współpracować lub nie jest jeszcze gotowe na zabieg, może poczekać do czwartego lub piątego roku życia.

Jako ważny aspekt zdrowia niemowląt, zapobieganie próchnicy zębów jest niezbędne dla długotrwałego rozwoju dzieci. Unikanie spożywania pokarmów zawierających cukier jest szczególnie ważne, ponieważ cukry zawarte w tych pokarmach mogą prowadzić do próchnicy zębów. Należy również unikać słodkich napojów i lepkich pokarmów. Woda jest doskonałym wyborem napoju. Zaleca się również, aby dzieci piły z kubka do pierwszych urodzin. Używanie kubków do picia może powodować próchnicę u niemowląt.

Leczenie

Kiedy niemowlęciu mogą zacząć wyrzynać się zęby? Zazwyczaj dziecko zaczyna ząbkować między trzecim a piątym rokiem życia, więc po czym można rozpoznać wyrzynające się zęby u niemowlaka? Jeśli masz dziecko w zbliżonym do Ciebie wieku, może to być dobry moment, aby umówić się na wizytę u dentysty dziecięcego. Możesz również zapytać swojego pediatrę o możliwe przyczyny utraty zębów.

Temperatura Twojego dziecka może wzrosnąć podczas ząbkowania. Gorączka powyżej 100,4 Fahrenheita lub 38 stopni Celsjusza jest zazwyczaj oznaką infekcji lub choroby. Jeśli zauważysz gorączkę u swojego dziecka, należy zwrócić się o pomoc medyczną. Twój pediatra może przepisać acetaminofen lub ibuprofen. Zazwyczaj acetaminofen, aktywny składnik w Advilu, jest bezpieczny dla dzieci. Jeśli jednak Twoje dziecko zacznie gorączkować podczas ząbkowania, zadzwoń do pediatry po odpowiednią dawkę ibuprofenu.

Twoje dziecko może być rozdrażnione lub płakać bez wyraźnego powodu. Może pojawić się niebieskie nagromadzenie płynu wokół zębów trzonowych. Nie jest to powód do niepokoju, ale należy to natychmiast sprawdzić u pediatry. Jeśli utrzymuje się po 12 miesiącach, możesz chcieć umówić się na wizytę z pediatrą. W przeciwnym razie objawy ząbkowania mogą być spowodowane zapaleniem ucha lub inną dolegliwością.

Jednym z najlepszych sposobów radzenia sobie z ząbkowaniem jest oferowanie dziecku miękkich przedmiotów do żucia. Schłodzony banan pomoże złagodzić część dyskomfortu. Nie podawaj dziecku surowej marchewki, ponieważ może ona spowodować zadławienie lub odmrożenie. Inną metodą, która może być skuteczna jest umieszczenie kostek lodu na dotkniętym obszarze. Ta technika złagodzi obrzęk dziąsła.