Jak powinna wyglądać rana po ekstrakcji zęba?

Kilka dni po usunięciu zęba, rana powinna być pokryta tkanką przypominającą trawę, aby zapobiec jej dalszym uszkodzeniom. Rana może być również tkliwa, obrzęknięta i powodować swędzenie. Ważne jest, aby przez kilka dni unikać wytężonej aktywności. W niektórych przypadkach może wystąpić krwawienie. W ciężkich przypadkach może być konieczne znieczulenie, aby uniknąć dalszej infekcji. Jeśli dentysta zaleci zabieg chirurgiczny, otrzymają Państwo antybiotyki w celu zmniejszenia szans na zakażenie – cytat ten jest efektem dociekań zespołu serwisu pracownia-zagle.pl.

Uczucie swędzenia

Uczucie swędzenia po usunięciu zęba jest powszechne po zabiegu stomatologicznym. Jest to naturalna reakcja na uraz, który powstaje na dziąsłach podczas zabiegu stomatologicznego. Uczucie swędzenia może być zlokalizowane w konkretnym miejscu lub może być ogólne i rozłożone na większej powierzchni. Należy pamiętać, że podrażnienie dziąseł nie zawsze jest oznaką infekcji. Objawy mogą być ogólnoustrojowe i skierowane do lekarza, jeśli utrzymują się przez kilka dni lub trwają dłużej.

Uczucie swędzenia po usunięciu zęba może być spowodowane przez kilka rzeczy. Zakażenie zęba, uszkodzenie miazgi lub korzenia oraz choroba dziąseł mogą powodować swędzenie zębów. Infekcje wywołane przez wirusy, takie jak varicella-zoster, mogą również powodować odontalgię. Aby złagodzić swędzenie, można spróbować kostek lodu. Należy również niezwłocznie udać się do dentysty, jeśli objawy nie ustępują.

Usunięcie zęba może powodować bolesność. Bolesność ta ustępuje w ciągu 10-14 dni. Wrzody aftowe to małe, surowe wrzody, które tworzą się w jamie ustnej. Choć są one bolesne, można ich uniknąć, utrzymując jamę ustną w czystości. Podczas gojenia się wrzodów należy unikać używania szczoteczki do zębów i jedzenia. Leki przeciwwirusowe lub leczenie laserowe mogą pomóc w zmniejszeniu nasilenia i czasu trwania ogniska.

Przyczyny tej dolegliwości mogą być różne u poszczególnych osób. Powinieneś omówić przyczyny odczuwanego przez Ciebie swędzenia ze specjalistą stomatologiem. Specjalista może zalecić antybiotyki lub przepisać krem lub pastę przeciw swędzeniu. Warto również unikać spożywania pokarmów zawierających duże ilości histamin. Jeśli odczuwasz uporczywe swędzenie po usunięciu zęba, czas odwiedzić dentystę. Może on zbadać Twoje dziąsła, aby ustalić przyczynę i podać Ci plan leczenia.

Ból

Pierwsze kilka dni po usunięciu zęba są bardzo ważne. Musisz utrzymywać ranę w jak największej czystości. Można użyć ciepłej słonej wody do płukania jamy ustnej po spożyciu miękkich pokarmów. Przez kilka dni należy unikać picia alkoholu, napojów gazowanych i palenia papierosów. Należy również unikać ssania słomki, aby zapobiec tworzeniu się skrzepu krwi w gniazdku. Po przeżyciu ekstrakcji zęba można skonsultować się z dentystą, aby ustalić, kiedy można wrócić do normalnych czynności.

Po usunięciu zęba, w ranie powstanie skrzep. Skrzep ten powstaje w wyniku przedostania się do gniazda nowo powstałych tkanek i komórek. Ważne jest, aby utrzymać ranę w czystości i suchości oraz unikać żucia gazy. Twój dentysta będzie zmieniał gazę co pół godziny. Nie należy gryźć gazy, ponieważ może ona ulec przemieszczeniu i odsłonić zakończenia nerwowe. Nie należy jednak żuć gazy przez pierwsze 24 godziny po zabiegu.

Po usunięciu zęba należy unikać plucia i mycia zębów przez kilka godzin. Płukanie słoną wodą po usunięciu zęba jest bardzo ważne, aby zapobiec zakażeniu rany. Pomaga to w szybszym gojeniu się jamy ustnej i zmniejsza ból. Jeśli krwawienie nie ustąpi w ciągu 24 godzin, skontaktuj się ze swoim dentystą lub chirurgiem jamy ustnej. Należy unikać plucia i innych czynności, które mogą spowodować dalszy ból i krwawienie.

W miejscu, gdzie został usunięty ząb, utworzy się skrzep krwi. Dziąsło wokół rany jest również wrażliwe na dotyk. Krwawienie i dyskomfort związany z usunięciem zęba powinny ustąpić w ciągu pierwszych 24 godzin. Po stronie, z której usunięto ząb, może pojawić się obrzęk. Jest to normalne i jest to sposób organizmu na gojenie się uszkodzonej tkanki. Jeśli obrzęk utrzymuje się dłużej niż jeden dzień, należy skontaktować się z dentystą.

Obrzęk

W zależności od rozległości zabiegu, obrzęk po usunięciu zęba może wystąpić w jednym lub kilku miejscach w jamie ustnej. Jego ustępowanie trwa zazwyczaj od dwóch do dziesięciu dni. W celu zminimalizowania obrzęku należy przyłożyć lód do dotkniętego miejsca. Po 24 godzinach można przemywać miejsce obrzęku wodą z dodatkiem środków leczniczych lub soli. Unikaj kichania lub żucia na opuchniętym obszarze. Unikaj forsownej aktywności przez co najmniej 24 godziny po usunięciu zęba.

Obrzęk po ekstrakcji zęba jest normalny i stanowi część pooperacyjnego procesu zapalnego. Obrzęk nie powinien jednak obejmować twarzy lub szyi. Jeśli tak się stanie, czas zadzwonić do lekarza po poradę. Jeśli utrzymuje się jako uciążliwy objaw przez kilka dni, być może trzeba będzie szukać dalszego leczenia. Zawsze lepiej jest skonsultować się z lekarzem, jeśli odczuwasz dyskomfort po zabiegu. Twój chirurg szczękowy będzie w stanie udzielić Ci odpowiedniego leczenia i porad, aby zapewnić Ci szybki powrót do zdrowia.

Obrzęk po usunięciu zęba może być początkowo łagodny. W ciągu pierwszych kilku godzin po zabiegu prawdopodobnie odczujesz niewielkie krwawienie. Jednak obrzęk może być bardziej dotkliwy wokół oczu i po bokach twarzy. Obrzęk ten może być trwały i wymagać dodatkowej pracy stomatologicznej. W tym czasie zaleca się stosowanie okładów z lodu na dotknięte obszary. Należy również utrzymywać głowę powyżej poziomu serca, siedzieć prosto, a podczas leżenia używać poduszek do uniesienia głowy.

Obrzęk po usunięciu zęba może być spowodowany wieloma różnymi warunkami. U niektórych osób obrzęk pojawia się w wyniku poważnych infekcji. Należą do nich zapalenie przyzębia (stadium ostre) i zapalenie okostnej. Jednak stan ten rzadko prowadzi do znacznego krwawienia. Dotknięty obszar będzie spuchnięty, a w niektórych przypadkach nawet twarz będzie wydawać się asymetryczna. Obrzęk po usunięciu zęba może być niekomfortowy i może sprawić, że Twój uśmiech będzie wyglądał brzydko.

Czas rekonwalescencji

Czas rekonwalescencji po ekstrakcji zęba zależy od rodzaju i wielkości zęba, stanu uzębienia pacjenta oraz zakresu zabiegu ekstrakcji. Może on wynosić od trzech do czterech dni, ale większość pacjentów może wrócić do pracy lub normalnej aktywności po tygodniu. Prosta ekstrakcja trwa zwykle krócej niż bardziej skomplikowany zabieg. Pacjenci powinni odpoczywać przez co najmniej 48 godzin po ekstrakcji zęba, pozwalając obszarowi zabiegowemu zakrzepnąć. W ciągu pierwszych 24 godzin obrzęk i ból będą największe.

Przez pierwsze 24 godziny po usunięciu zęba należy pić dużo płynów i stosować się do zaleceń dietetycznych chirurga. Generalnie przez pierwsze dwa dni można jeść miękkie, zimne pokarmy. Po wygojeniu się zębodołu można spożywać ciepłe, ciągnące się pokarmy, ale podczas rekonwalescencji należy unikać jedzenia chrupiących lub twardych pokarmów. Przez jeden do dwóch dni po usunięciu zęba należy unikać palenia. Chociaż po tym czasie prawdopodobnie będziesz mógł powrócić do normalnego trybu życia, zaleca się kilka dni odpoczynku przed powrotem do normalnych zajęć.

Po operacji pacjenci muszą poświęcić co najmniej 48 godzin na powrót do zdrowia. Aktywność fizyczna musi być ograniczona przez co najmniej tydzień. Pacjenci powinni również przedyskutować, ile czasu wolnego od pracy będą potrzebowali na powrót do zdrowia. Mogą być również zmuszeni do wzięcia tygodnia wolnego od pracy, aby dojść do siebie po zabiegu. Jednak po tygodniu pacjenci powinni być w stanie powrócić do normalnych czynności. Czas rekonwalescencji po usunięciu zęba zależy od zakresu zabiegu i rozległości ekstrakcji.