Przyspieszenie gojenia się dziąsła po wyrwaniu zęba

Okres rekonwalescencji po usunięciu zęba zależy od rodzaju i lokalizacji zęba, który został usunięty. Dentysta poda Ci leki przeciwbólowe, które pomogą Ci poradzić sobie z dyskomfortem. Możesz zastosować okład z lodu na 15 minut. Przed ponownym zastosowaniem odczekaj 15 minut. Możesz również trzymać gazę w ustach przez trzy do czterech godzin. W tym czasie należy wywierać nacisk na gazę, aby zwiększyć komfort.

Ten artykuł jest owocem współpracy naszej redakcji z portalem internetowym rtgstomatologia.pl

Unikanie płukania, połykania lub gmerania, gdy obszar jest jeszcze zakrzepły

Płukanie, połykanie lub gmeranie, gdy obszar jest jeszcze zakrzepły, pobudza krwawienie i zakłóca proces gojenia. Należy unikać używania słomki do usuwania gazy i zakładania nowej. Przygryzanie świeżej gazy przez co najmniej 30 minut jest niezbędne dla najszybszego gojenia.

Pij miękkie, płynne pokarmy tylko podczas krzepnięcia tego obszaru. Żucie twardego, chrupiącego lub ziarnistego pokarmu podczas gojenia się panewki może doprowadzić do ponownego krwawienia. Ponadto nie należy płukać tego miejsca płynem do płukania jamy ustnej na bazie alkoholu, ponieważ może to zakłócić proces gojenia i spowodować nowe krwawienie.

W ciągu pierwszych 24 godzin po zabiegu krwawienie będzie zmienne. U niektórych pacjentów może wystąpić sączenie, lekkie krwawienie lub zaczerwienienie śliny. Jeśli krwawienie utrzymuje się, można je zminimalizować poprzez uniesienie głowy i unikanie forsownej aktywności. Jeśli krwawienie utrzymuje się przez ponad tydzień po zabiegu, można użyć gazy uciskowej, aby kontrolować krwawienie.

Możesz być w stanie pominąć środki przeciwbólowe przez kilka dni po usunięciu zęba, jeśli będziesz unikać żucia twardych pokarmów. Okłady z lodu mogą pomóc zmniejszyć obrzęk. Dowiedz się więcej na ten temat w poniższej sekcji. Jeśli miałeś wyrwany ząb, ból po nim będzie prawdopodobnie mniejszy i mniej odczuwalny niż myślałeś.

Unikanie swishingu

Aby przyspieszyć gojenie się dziąsła po usunięciu zęba, należy unikać ssania słomki i swishingu gorącymi płynami. Może to zakłócić gojące się gniazdo i spowodować zakrzepy krwi. Pij dużo wody, ale unikaj picia napojów gazowanych. Unikaj używania szczoteczki do zębów do czyszczenia panewki, ponieważ wymachiwanie nią może podrażnić to miejsce. Należy również unikać żucia czegokolwiek chrupiącego lub ziarnistego. Te rodzaje żywności również przeszkadzają w tworzeniu się skrzepu krwi.

Jeśli po usunięciu zęba szczotkujesz jamę ustną, używaj pokarmów o miękkiej konsystencji, które łatwiej przeżuwać. Unikaj także pokarmów o twardej konsystencji, takich jak surowe warzywa i owoce. Unikaj jedzenia słodyczy po usunięciu zęba, aby zmniejszyć ból i uniknąć odwodnienia. Picie gorących lub zimnych napojów rozpuści skrzepy przed zagojeniem się rany i będzie szokować nowo czułe miejsca. Najlepiej też unikać ssania słomki po ekstrakcji, ponieważ może ona podrażnić ranę po ekstrakcji i spowodować suchy gniazdo.

Innym sposobem wspierania gojenia jest unikanie picia wody z lodem, ponieważ może ona spowodować rozproszenie skrzepu krwi. Unikaj picia alkoholu po wyrwaniu zęba, a zamiast tego pij ciepłą wodę. Należy unikać płukania jamy ustnej i gardła, aby ułatwić gojenie i zmniejszyć ryzyko powikłań. Ważne jest, aby unikać plucia i wydmuchiwania nosa, ponieważ czynności te wywierają nacisk na ranę i mogą prowadzić do zakażenia.

Chociaż zabiegi usuwania zębów w dzisiejszych czasach są znacznie mniej bolesne niż w minionych czasach, nadal stanowią one znaczny uraz dla organizmu. Dlatego ważne jest, aby pozwolić dziąsłom na regenerację po usunięciu zęba. Miejsce ekstrakcji powinno być przykryte gazą przez co najmniej dwie godziny. Po tym czasie powinien utworzyć się skrzep krwi i krwawienie powinno ustać. Po tym okresie ważne jest, aby unikać szczotkowania i swishingu, aby przyspieszyć gojenie się dziąsła po ekstrakcji zęba.

Unikanie garnirowania, gdy okolica jeszcze krzepnie

Ważne jest, aby po ekstrakcji przestrzegać prawidłowej higieny jamy ustnej. Należy jednak unikać szczotkowania i płukania jamy ustnej w okresie krzepnięcia. Czynności te mogą naruszyć skrzep i opóźnić proces gojenia. Należy unikać plucia lub używania słomek do usuwania nadmiaru krwi. Płukanie śliną może spowodować wolniejsze krzepnięcie krwi, co może spowodować większe krwawienie lub suchy zębodół.

Istotne jest również, aby nie podejmować żadnej aktywności fizycznej, gdy obszar jest jeszcze zakrzepnięty. Garnirowanie w okresie krzepnięcia może prowadzić do dalszego krwawienia, a bakterie mogą zostać przeniesione do innych części ciała. Szczególnie szkodliwe jest garbienie w okresie krzepnięcia. Może również doprowadzić do wtórnego zakażenia.

Po ekstrakcji należy unikać żucia twardych pokarmów. Staraj się ograniczyć spożycie słodyczy i surowych warzyw. Oprócz unikania twardych pokarmów, należy unikać żucia opakowań z lodem lub słomek. Picie wody jest najlepszym sposobem na zminimalizowanie obrzęku po ekstrakcji. Unikaj alkoholu, ponieważ może on otworzyć miejsce ekstrakcji i doprowadzić do ponownego krwawienia.

W ciągu pierwszych kilku dni po ekstrakcji może wystąpić bolesność w okolicy, której zagojenie może zająć kilka dni. Należy również unikać spożywania ostrych i twardych pokarmów. Ponadto przez kolejne dwa dni należy unikać żucia w miejscu ekstrakcji. W większości przypadków obrzęk zniknie w ciągu tygodnia. Jeśli wystąpi nietypowe swędzenie, ból lub krwawienie, należy skontaktować się z dentystą. Chirurg stomatologiczny udzieli Państwu porady dotyczącej najlepszego czasu powrotu do gabinetu.

Unikanie swingowania, gdy obszar jest jeszcze zakrzepły

Kilka dni po wyrwaniu zęba, unikaj energicznego szczotkowania lub płukania. Jeśli używasz elektrycznej szczoteczki do zębów, na kilka dni zmień ją na manualną. Płukanie słoną wodą po jedzeniu pomaga utrzymać miejsce ekstrakcji w czystości i zmniejsza stan zapalny. Unikaj ssania, plucia i żucia twardych przedmiotów, ponieważ mogą one ukłuć miejsce ekstrakcji. Również żucie chrupiących lub ziarnistych pokarmów może podrażnić to miejsce i zaburzyć proces krzepnięcia.

Pacjenci, którzy mieli zabieg stomatologiczny nie powinni prowadzić pojazdów przez 24 godziny. W ciągu 24 godzin od zabiegu nie wolno przyjmować żadnych przepisanych im narkotycznych leków przeciwbólowych. Ponadto przez pierwszą dobę po zabiegu nie należy stosować antybiotykowych płynów do płukania jamy ustnej, ponieważ mogą one wywołać dalsze krwawienie. Zaleca się przyjmowanie tych antybiotyków zgodnie z instrukcją i stosowanie ich przez pełny zalecany czas.

Oprócz olejków eterycznych, ludzie mogą stosować olejki eteryczne do obszaru dla lepszych wyników. Olejki eteryczne są znane ze swoich właściwości antybakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwgrzybicznych. Olejki te mogą pomóc w walce z bakteriami wywołującymi choroby i promować gojenie się dziąseł. Możesz stosować olejki eteryczne osobno lub połączyć mieszankę różnych.

Jeśli krwawienie nie ustaje, ugryź się w gazę i przygryzaj ją przez co najmniej trzydzieści minut. Pomocne w opanowaniu krwawienia może być gryzienie mokrej torebki herbaty zawiniętej w gazę. Kwas taninowy zawarty w torebkach herbaty pomaga tworzyć skrzepy poprzez obkurczanie krwawiących naczyń. Należy unikać forsownych zajęć do czasu ustąpienia krwawienia.

Oprócz niepołykania, należy unikać plucia i picia alkoholu. Palenie powoduje podobne ciśnienie w jamie ustnej i należy go unikać podczas gojenia się tego obszaru. Inne metody obejmują przykładanie kostek lodu lub używanie torebek z herbatą do wywierania nacisku na ten obszar. Innym skutecznym sposobem leczenia jest umieszczenie okładu z lodu na tym obszarze na 10 do 20 minut, aby zmniejszyć ból. Podczas snu pamiętaj, aby trzymać głowę uniesioną. Spanie na płasko może spowodować nagromadzenie się krwi i przedłużyć proces gojenia.