Co powoduje białe plamy na zębach?

Możesz się zastanawiać co powoduje białe plamy na zębach. Istnieje kilka czynników, w tym fluoroza, hipoplazja szkliwa i palenie. Twój dentysta będzie musiał określić podstawową przyczynę powstawania białych plamek. Jednak niektóre powszechne przyczyny białych plamek to niewłaściwa higiena jamy ustnej i fluoroza. Aby się ich pozbyć, powinieneś unikać palenia lub stosowania niektórych produktów do higieny jamy ustnej. Aby dowiedzieć się więcej na temat najczęstszych przyczyn powstawania białych plam, przeczytaj poniższy artykuł.

Fluoroza

Fluoroza może powodować białe plamy na zębach. Plamy te mogą być różne – od małych, ledwo zauważalnych białych plamek do ciemnobrązowych lub wżartych plam. Bez fluorozy zęby są gładkie i bladokremowe. Białe plamy mogą być objawem próchnicy lub innych problemów, w tym hipoplazji zębów lub niewłaściwej higieny – dane te zostały zgromadzone przez specjalistów serwisu bezrobotnik.pl. Jeśli zauważysz białe plamy na swoich zębach, natychmiast skontaktuj się z dentystą.

Nie ma lekarstwa na fluorozę, ale możesz zapobiegać i leczyć plamy poprzez poprawę higieny jamy ustnej. Szczotkuj zęby co najmniej dwa razy dziennie, używaj nici dentystycznej i odwiedzaj swojego dentystę. Twój dentysta może przepisać żel z fluorem, aby wzmocnić Twoje zęby i zapobiec ubytkom. Jeśli masz ubytek, możesz go po prostu wypełnić kompozytem w kolorze zęba. Jest to skuteczny sposób leczenia zarówno białych plam, jak i próchnicy.

Hipoplazja szkliwa

Jeśli zauważysz białe plamy na swoich zębach, możesz mieć stan zwany hipoplazją szkliwa. Choroba ta powoduje, że Twoje zęby mają cieńsze szkliwo niż reszta zębów. Stan ten jest najprawdopodobniej dziedziczny i może wynikać z niedoborów żywieniowych, palenia papierosów w czasie ciąży lub innych traumatycznych wydarzeń. Może również wynikać z niewłaściwej higieny jamy ustnej lub spożywania kwaśnych lub cukrowych pokarmów. Dostępne są jednak sposoby leczenia, które pomogą Ci zwalczyć tę przypadłość i zapobiec pojawieniu się białych plamek na zębach.

Chociaż białe plamy na zębach spowodowane hipoplazją szkliwa zazwyczaj nie są powodem do niepokoju, osoby cierpiące na tę przypadłość powinny udać się do dentysty w celu uzyskania dokładnej diagnozy i ustalenia, czy jest to poważny problem. W przeciwieństwie do innych schorzeń stomatologicznych, leczenie białych plamek spowodowanych hipoplazją szkliwa może mieć jedynie charakter kosmetyczny, co czyni je idealnym stanem do samodoskonalenia i poprawy uśmiechu.

Palenie w ciąży

Wiele rzeczy może powodować białe plamy na zębach, w tym bakterie, które gromadzą się na powierzchni zęba. Antybiotyki i inne leki mogą również wpływać na szkliwo, czyniąc Twoje dziecko bardziej podatnym na infekcje stomatologiczne. Ciąża to także czas, kiedy kształtują się zęby Twojego dziecka, dlatego palenie w ciąży może prowadzić do hipoplazji szkliwa, czyli stanu, w którym szkliwo ochronne na zębach staje się cieńsze. W tym czasie zęby dziecka są najbardziej narażone na próchnicę, co może skutkować białymi plamami na zębach.

Podczas gdy jesteś in utero, zęby Twojego nienarodzonego dziecka rozwijają się. Być może słyszałaś, że palenie w ciąży powoduje białe plamy na zębach, ale to tylko jedna z konsekwencji tego niebezpiecznego nawyku. Palenie w ciąży może skutkować efektami na całe życie, w tym osłabieniem zębów i dziąseł. Chociaż palenie w ciąży może powodować białe plamy na zębach, możesz podjąć kroki, aby tego uniknąć. Skonsultuj się ze swoim dentystą w sprawie najlepszego sposobu leczenia w Twoim konkretnym przypadku.

Zła higiena jamy ustnej

Jeśli zastanawiałeś się, dlaczego Twoje zęby są tak białe, być może cierpisz z powodu złej higieny jamy ustnej. Chociaż pytanie dentysty o białe plamy może być krępujące, są one często wynikiem odwapnienia, które występuje, gdy płytka nazębna gromadzi się na zębach i powoduje rozpad szkliwa. Bakterie zawarte w płytce nazębnej wytwarzają kwas, który atakuje szkliwo, powodując jego osłabienie i przebarwienie. Wynikiem tego procesu jest biała plama, która jest wrażliwa na dotyk. Te białe plamy mogą ostatecznie prowadzić do ubytków, jeśli nie są leczone.

Istnieje kilka metod usuwania tych plam, w tym profesjonalne wybielanie, licówki porcelanowe i łączenie zębów. Najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się białych plam na zębach jest utrzymywanie właściwej higieny jamy ustnej. Szczotkuj zęby co najmniej dwa razy dziennie, codziennie używaj nici dentystycznej i płynu do płukania ust, aby zapobiec próchnicy. Unikaj spożywania pokarmów o wysokiej zawartości cukru i kwasów, ponieważ może to powodować próchnicę. Wybielająca pasta do zębów może być również stosowana do leczenia małych białych plam, ale większe mogą wymagać profesjonalnego leczenia.