Ból ucha od złamanego zęba – jak sobie z nim radzić

Jeśli zastanawiasz się, czy Twój ból ucha jest spowodowany złamanym zębem, czytaj dalej. Najczęstsze przyczyny to staw skroniowo-żuchwowy (TMJ) i złamany ząb. Kwaśne pokarmy i napoje mogą również podrażniać wewnętrzną warstwę zęba, powodując ból ucha. Na szczęście istnieje kilka sposobów na leczenie bólu złamanego zęba.

Stawy skroniowo-żuchwowe (TMJ) przyczyną bólu ucha

Objawy dysfunkcji TMJ sięgają od bólów głowy po bóle szczęki i głowy – te słowa pochodzą z serwisu elektrykawdomu.pl. Osoby, które zaciskają szczękę w nocy, mogą odczuwać bóle policzków i dolnej szczęki. Ponadto, zapalenie powięzi otaczającej staw szczękowy może powodować ból promieniujący od ucha do skroni i mięśni szyi. Objawy są tak silne, że można je nawet pomylić z infekcją zatok.

Różne objawy mogą występować również u pacjentów cierpiących na zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego. Wśród nich ból ucha i zatkane uszy mogą być związane z zaburzeniem skroniowo-żuchwowym (TMD). Ważne jest, aby szukać pomocy medycznej, jeśli ból ucha i/lub szum w uszach występują stale. Objawy zaburzeń TMJ mogą również obejmować szumy uszne, czyli dźwięki spowodowane nadmierną stymulacją nerwu w uchu.

Podczas złamania lub zwichnięcia zęba, staw skroniowo-żuchwowy ulega zapaleniu. Zapalenie stawu może powodować ból w innych miejscach ciała, w tym w uchu. Dentysta TMJ może leczyć podstawową przyczynę zaburzenia i pomóc Ci wyeliminować ból. Leczenie to jest dostosowane do każdego pacjenta indywidualnie.

Oprócz zdjęć rentgenowskich, dentysta przeprowadzi również dodatkowe badania, takie jak rezonans magnetyczny, aby zobaczyć strukturę kostną stawu oraz to, jak dysk TMJ siedzi w stawie. Jeśli ból jest silny, dentysta może zalecić wizytę u renomowanego specjalisty od TMJ w celu ustalenia najlepszego sposobu leczenia. Jeśli objawy nie ustępują, dentysta może zalecić wizytę u specjalisty od stawów skroniowo-żuchwowych.

W międzyczasie można spróbować domowych metod leczenia, takich jak przyjmowanie ciepłych i zimnych okładów, stosowanie środków rozluźniających mięśnie lub noszenie specjalnie zaprojektowanej osłony nocnej, aby uniknąć zgrzytania zębami. Czasami, aby rozwiązać problem bólu ucha związanego z TMJ, konieczna jest operacja. Niemniej jednak, powinna to być ostatnia opcja. Dentysta specjalizujący się w leczeniu TMJ może zaproponować szereg zabiegów i zmian w stylu życia, aby złagodzić objawy i wyleczyć zaburzenie.

Oprócz złamanego zęba, zaburzenia związane z TMJ mogą być trudne do zdiagnozowania. Zazwyczaj objawy są związane z problemami z mięśniami i stawami szczęki. W niektórych przypadkach problem jest wynikiem złego zgryzu lub aparatu ortodontycznego. Jest on również spowodowany zapaleniem stawów TMJ. Dentysta będzie musiał zbadać dotknięty chorobą staw, aby wykluczyć możliwość wystąpienia zaburzeń TMJ.

Kwaśne pokarmy i napoje podrażniają wewnętrzną warstwę zęba

Warstwa zębiny zęba leży pod szkliwem i może zostać odsłonięta w przypadku pęknięcia lub erozji szkliwa. W zębinie znajdują się mikroskopijne kanaliki, które umożliwiają dotarcie wrażeń w głąb zęba. Gorąca i zimna zębina może podrażniać te nerwy i powodować ból ucha w wyniku złamania zęba. Warstwa ta zawiera również naczynia krwionośne i tkankę łączną. Jeśli zębina jest uszkodzona lub złamana, może zostać usunięta.

Osoby cierpiące na ból zęba powinny unikać picia kwaśnych napojów lub jedzenia zimnych, twardych pokarmów. Pokarmy te mogą spowodować powstanie ubytku w zębie i wywołać ból ucha. Okłady z lodu są pomocne w znieczuleniu zęba. Należy unikać wstawania przez kilka minut po bólu zęba, ponieważ może to spowodować ucisk na opuchnięte dziąsła.

Chociaż najlepszym lekarstwem jest wizyta u dentysty, można również spróbować domowych sposobów na złagodzenie bólu zęba. Pomocne może być również nakładanie olejku goździkowego na bolesny obszar lub dziąsła otaczające ząb. Te naturalne środki mogą pomóc Ci wyleczyć się z bólu zęba szybciej niż tradycyjne środki. Jeśli ból zęba jest silny, należy niezwłocznie udać się do dentysty.

Leki przeciwbólowe bez recepty na infekcje ucha

Możesz znaleźć ulgę w objawach infekcji ucha, przyjmując leki bez recepty, takie jak acetaminofen i ibuprofen. Są one bezpieczne i mogą zmniejszyć obrzęk i ból spowodowany infekcją. Jeśli nie odczuwasz ulgi w bólu, lekarz może przepisać antybiotyki lub leki przeciwwirusowe, aby złagodzić objawy. Lekarz może również założyć niewielką rurkę do drenażu ucha.

Jeśli uważasz, że Twoje dziecko ma infekcję ucha z powodu złamanego zęba, pierwszym krokiem jest wizyta u lekarza. Podczas wizyty lekarz obejrzy uszy dziecka i sprawdzi, czy nie ma w nich stanu zapalnego. Lekarz może również wykonać badanie otoskopowe w celu ustalenia przyczyny infekcji. W niektórych przypadkach, infekcja ucha spowodowana przez złamany ząb może wymagać antybiotyków, ale tylko wtedy, gdy jest ciężka. Antybiotyki mogą mieć skutki uboczne, a lekarz poinformuje Państwa, kiedy należy je odstawić.

Antybiotyki są opcją, jeśli ból jest silny i podejrzewasz, że masz infekcję bakteryjną. Antybiotyki zabiją bakterie wywołujące infekcję. Jeśli infekcja ucha u dziecka nie ustąpiła samoistnie po dwóch lub trzech dniach, antybiotyki są najlepszym rozwiązaniem. Gorączka powyżej 102 stopni F nie wymaga podawania antybiotyków. Ważne jest jednak, aby pić dużo wody. Dobrym wyborem jest ibuprofen lub acetaminofen.

Jeśli chodzi o leki przeciwbólowe dostępne bez recepty, najbezpieczniejszym wyborem są acetaminofen i ibuprofen. Chociaż nie są one idealne w przypadku infekcji ucha spowodowanych przez zepsute zęby, mogą zapewnić tymczasową ulgę w bólu podczas jego nasilenia. Lekarz może przepisać odpowiednie leki do leczenia problemu. Najlepiej udać się do dentysty w celu podjęcia właściwego leczenia, ale jeśli ibuprofen nie jest właściwym wyborem, można spróbować leków na receptę lub antybiotyków.

Chociaż kuszące jest stosowanie dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych, aby złagodzić dyskomfort i obrzęk spowodowany złamanym zębem, należy pamiętać, że istnieje kilka różnych rodzajów infekcji ucha. Niektóre z nich są bardziej poważne, jak na przykład przewlekłe zapalenie ucha środkowego, które może prowadzić do utraty słuchu i gromadzenia się płynu za błoną bębenkową. Jeśli infekcja nie jest leczona szybko, może prowadzić do przewlekłego stanu, który trwa przez tygodnie, a nawet lata.

Naprawa złamanego zęba

Jeśli masz złamany ząb, może być trudno przeżuwać jedzenie i prawdopodobnie będzie to powodować ból ucha. Istnieją jednak kroki, które możesz podjąć, aby złagodzić ból i zapobiec dalszemu niszczeniu zęba w jamie ustnej. Po pierwsze, staraj się unikać dotykania zęba lub jego korzenia. Powinieneś również unikać szczotkowania lub skrobania go. Przepłucz go dokładnie roztworem soli fizjologicznej lub mlekiem. Do płukania zęba nie należy używać wody. Zamiast tego należy ugryźć kawałek czystego materiału, aby zmiękczyć jego krawędź.

Jeśli problem jest poważniejszy, można odwiedzić dentystę. Wiele klinik stomatologicznych oferuje niedrogie zabiegi i może pomóc Ci zaoszczędzić pieniądze. Możesz również odwiedzić gminną klinikę stomatologiczną, ale najprawdopodobniej będziesz musiał długo czekać. Lepiej jest rozpocząć proces wcześniej niż później, ponieważ niektóre kliniki stomatologiczne przyspieszają opiekę nad zepsutymi zębami. Pamiętaj, aby wspomnieć, że masz zainfekowany ząb, jeśli chcesz szybko otrzymać leczenie.

Jeśli złamany ząb jest zbyt widoczny, należy zastosować bonding stomatologiczny. Zabieg ten może uszczelnić pęknięcia i odtworzyć kolor Twoich zębów. Chociaż łączenie zębów nie jest idealnym rozwiązaniem w przypadku złamanego zęba, jest to popularna metoda leczenia widocznych złamań. Do naprawy można również wybrać żywicę kompozytową w kolorze zęba. Ta metoda jest najbardziej opłacalną metodą naprawy złamanego zęba.

Zajmując się bezpośrednią przyczyną bólu zęba, nie ignoruj przyczyny źródłowej. Podstawowa przyczyna bólu zęba może być poważniejsza niż sam ból. Pęknięty trzonowiec lub ząb może odsłonić nerw. W zależności od miejsca, w którym się znajduje, pęknięcie może znajdować się w osłabionej części ciała. Jeśli zignorujesz ból, może to doprowadzić do gorszego problemu – i droższych rachunków za usługi stomatologiczne.

Po pęknięciu zęba należy zabrać go do dentysty w celu oceny. On lub ona zapyta Cię o uszkodzenie i o to, jak je przeżyłeś. Zapytaj, czy zgrzytasz zębami lub żujesz twarde pokarmy. Powiedz dentyście o bólu i czy jest on stały. Następnie dentysta sprawdzi linie pęknięć, a także dziąsła. Pionowe złamania podrażniają dziąsła.